Miért 2020 az AR éve?

A kiterjesztett valóság kulcsfontosságú technológiája az 1992-ben kifejlesztett Virtual Fixtures volt, a mainstream jelenléte viszont csak az utóbbi pár évben kezdett frekventálttá válni. A Google és az Apple, a két legjelentősebb számítástechnikai részvénytársaság, 2017-ben piacra dobtak két egymással kompetitív platformot, az AR Kit és az AR Core programokat, melyek segítségével a programozók könnyebben készíthetnek kiterjesztett valósággal foglalkozó alkalmazásokat mobileszközökhöz. A mindenki számára rendelkezésre álló szoftverek megjelenésével, és az eszközök fejlődésével kiköveződött az AR alapú reklámkampányok, fejlesztések és mindennapi használatra alkalmas lehetőségek sikereihez vezető út. 

Felmérések szerint az átlagos fogyasztó szívesebben tér be egy kiterjesztett valósággal reklámozott boltba, mint egy olyan üzletbe, ahol nem találkozhat ezzel a viszonylag új módszerrel.

Sokat segít az AR terjedésében, hogy mindennapjainkban szinte bármelyik gyakran használt online platformon szembe jöhet az átlagos fogyasztóval. A Snapchat, a Youtube, a Facebook, az Instagram, a WhatsApp mind elérhetővé teszi felhasználóik számára nem csak az élményben való részvételt, de magát a fejlesztést is. Bárki készíthet AR filtert, a magánember, a vállalkozó, a szervezet, a brand, főleg az ingyenes fejlesztőprogramok megjelenésével. A Facebookon megosztott AR élmény például 1,3 milliárd ember megszólítására alkalmas, ami egy majdnem lekörözhetetlen szám online marketing szempontjából, nem beszélve arról, mennyivel egyszerűbb az ilyesfajta kommunikáció a feladó és a vevő között. A fogyasztó jobban kedveli az AR alapú reklámot, mint a videó jellegűt vagy egy a brand által megosztott képet. A tovább görgetés egyszerűbb, az információ átadás pedig személytelenebb, ami elveszi azt a pluszt, ami miatt a befogadó sajátjának érzi majd a terméket. 

Fotó: Ali Pazani - Pexels

Fotó: Ali Pazani - Pexels

Napjainkban rengeteg funkcióra képes a kiterjesztett valóság. Legfőbb területei a Lekövetés (Tracking), ami képes emberek arcát, kezét, testét, környezetének egy pontját követni és olyan 3Ds objektumot beleilleszteni, amely valósághű eleme lesz a virtuális közegnek. A Szegmentálás (Segmentation) képes leválasztani a hátteret az előtérben elhelyezkedő tárgyaktól. Ilyen például, amikor az előtérben levő objektum mögé egy teljesen más hátteret vetítünk az AR segítségével. Az Interaktivitás (Interactivity) szintén fontos eleme az augmentált valóságnak, hiszen képesek vagyunk interaktív játékok fejlesztésére, amelyekben apró célok elérésére, kalandok beteljesítésére hívjuk fel a felhasználót. A Vásárlás (Shopping) ösztönzésére olyan filtereket lehet készíteni, amelyek segítségével a beszerzésre kínált termékeket az ember felpróbálhatja, kipróbálhatja, jobban szemügyre veheti akár saját kanapéjáról, saját otthonából.

Nem csak a reklámiparban indult hatalmas fejlődésnek a kiterjesztett valóság alkalmazása 2020-ra. Az idei Augmented World Expon újabb lehetőségekre hívták fel a fejlesztők figyelmét. Szó esett az AR alapú navigációs berendezésekről. Bár mindennapjainkban gyakran használjuk az Apple és a Google navigációs eszközeit, nagyobb épületekben, kampuszokon, bevásárlóközpontokban, kórházakban, multinacionális cégek hatalmas irodáiban könnyen eltévedhet az ember. Ennek kiküszöbölésére beltéri navigációs programok fejlesztésébe kezdtek.

Az autóiparban is folyamatos újításokat várhatunk. Olyan GPS rendszerekkel kísérleteznek, melyek a kiterjesztett valóság segítségével nem igényelnek fejmozdítást a biztonságos haladás érdekében. Egy fejmagasságban levő kijelzőn fog értesülni a vezető az aktuális útirányról.

Szintén esett szó a vállalatokban egyre nagyobb szerepet kapó AR lehetőségekről és normalizálásukról. Bár az AR szemüvegek már létező elemei a mindennapoknak, sikereik nem a várt szerint alakultak. A fejlesztők azonban nagy potenciált látnak a kiterjesztett valóság alapú fejhallgatók és szemüvegek alkalmazásában katonai, orvosi és vállalti használatában. A kevert valóság segítséget nyújthat egy probléma észlelésében, megoldásában, mindemellett a tanulás folyamata is hatékonyabbá válhat.

A mesterséges intelligencia önmagában is foglalkoztatja az emberiséget, az pedig, hogy a kiterjesztett valósággal keverni próbálják, nem meglepő fordulat. Reménykednek benne, hogy ez a két földtől elrugaszkodott, mégis létező lehetőség együttes alkalmazása hatalmasat dob majd a kiterjesztett valóság, a virtuális valóság és a kevert valóság fejlődésében.

Még nem vesznek körbe minket repülő autók, retinaszkennerek vagy robotok, ahogy azt a múltban sci-fi írók és merengő emberek megjósolták. Nem tudunk mi magunk sem repülni, egyik helyről a másikre teleportálni, az időben utazni. Az AR és a VR segítségével 2020-ban viszont talán már egy kicsit mégis ezen technológiák közelében érezhetjük magunkat.

Previous
Previous

Miért legyen Instagram AR Filtered?